Wyważanie opon

Po czym poznać, że koła są niewyważone?
Drgania, które kierowca wyczuwa na kierownicy przy prędkości 100km/h lub więcej, zazwyczaj są objawem niewyważonych kół przednich. Z kolei wibrację całego nadwozia oraz utrata przyczepności pojazdu przy ostrych zakrętach, mogą oznaczać niewyważone koła z tyłu samochodu.
Czym jest wyważanie kół?
Podczas montowania opony na kole, powstaje niezbyt precyzyjna całość. Zanim koła nie zostaną wyważone, nie jest możliwe rozłożenie ciężaru równomiernie. Problem pojawia się, gdy w oponie znajduje się lekkie lub ciężkie miejsce, koło podskakuje a opona nie toczy się równomiernie. Mamy wówczas do czynienia z nierównowagą statyczną. Gdy nierówny ciężar znajduje się z kolei po jednej lub obu stronach bocznej linii symetrii mówimy o nierównowadze dynamicznej. Innymi oznakami nierównowagi dynamicznej jest trzepotanie kół lub chybotanie na boki.
Wyważanie kół przeprowadza się zazwyczaj w warsztatach na specjalnych wyważarkach. Koło jest zakładane na urządzanie, które podczas obrotu, lokalizuje cięższe elementy zespołu. Dzięki temu, mechanik w odpowiednim miejscu na powierzchni obręczy umieszcza ciężarek równoważący aby zniwelować nierównowagę.
