(52) 342 15 65
lub 52 320 40 30

Wyważanie opon

Dobrze wyważone koła to nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa. Poza zmniejszoną przyczepnością kół do nawierzchni, szybszym, nierównomiernym zużyciem bieżnika, felg, oraz zawieszenia, niewyważone koła powodują, że samochód zaczyna wibrować, co może być bardzo niebezpieczne. Niestety dla wielu kierowców wyważanie kół wciąż jest zbędną czynnością, którą wykonuje się tylko przy okazji sezonowej wymiany opon. To błąd, gdyż koła powinniśmy wyważać za każdym razem, gdy opona jest zdejmowana z felgi lub mniej więcej co 10 tyś. km. oraz wtedy, gdy zaobserwujemy pierwsze oznaki wibracji.

Po czym poznać, że koła są niewyważone?

Drgania, które kierowca wyczuwa na kierownicy przy prędkości 100km/h lub więcej, zazwyczaj są objawem niewyważonych kół przednich. Z kolei wibrację całego nadwozia oraz utrata przyczepności pojazdu przy ostrych zakrętach, mogą oznaczać niewyważone koła z tyłu samochodu.

Czym jest wyważanie kół?

Podczas montowania opony na kole, powstaje niezbyt precyzyjna całość. Zanim koła nie zostaną wyważone, nie jest możliwe rozłożenie ciężaru równomiernie. Problem pojawia się, gdy w oponie znajduje się lekkie lub ciężkie miejsce, koło podskakuje a opona nie toczy się równomiernie. Mamy wówczas do czynienia z nierównowagą statyczną. Gdy nierówny ciężar znajduje się z kolei po jednej lub obu stronach bocznej linii symetrii mówimy o nierównowadze dynamicznej. Innymi oznakami nierównowagi dynamicznej jest trzepotanie kół lub chybotanie na boki.

Wyważanie kół przeprowadza się zazwyczaj w warsztatach na specjalnych wyważarkach. Koło jest zakładane na urządzanie, które podczas obrotu, lokalizuje cięższe elementy zespołu. Dzięki temu, mechanik w odpowiednim miejscu na powierzchni obręczy umieszcza ciężarek równoważący aby zniwelować nierównowagę.