Wymiana koła – kompendium wiedzy

W każdym aucie oprócz zapasowego koła powinien znajdować się obowiązkowy zestaw narzędzi: podnośnik, klucz do odkręcenia śrub, latarka (kto wie, może przyjdzie nam zmieniać koło wieczorem), rękawice robocze (aby nie pobrudzić rąk) oraz karton (w celu ochrony naszej odzieży). Tak przygotowani, możemy zmierzyć się z wymianą koła.
Bezpieczeństwo
W pierwszej kolejności należy zadbać o bezpieczeństwo nasze oraz innych. Trójkąt ostrzegawczy powinniśmy ustawić, w zależności od miejsca w którym przydarzy nam się awaria, w odległości 100 m na autostradzie i drodze ekspresowej lub 30 - 50 m gdy jesteśmy poza obszarem zabudowania. Oczywiście jeśli jest to możliwe, najlepiej zjechać na pobocze lub awaryjny pas ruchu. Dobrze gdyby powierzchnia była równa i płaska.
Blokujemy samochód
Zanim przystąpimy do pracy, upewnijmy się, że samochód jest na biegu (w przypadku automatycznej skrzyni – pozycja P), hamulec ręczny zaciągnięty a koła ustawione prosto w kierunku jazdy. Jeśli mamy pod ręką ciężki kamień, cegłę lub gałąź, można podłożyć przed przednim i za tylnym kołem, aby zabezpieczyć samochód przed stoczeniem się.
Kołpaki i śruby
Może się zdarzyć, że śruby są zakryte kołpakami. Należy je wówczas wyciągnąć zdecydowanym szarpnięciem. Kolejnym krokiem jest poluzowanie (maksymalnie 1 obrót klucza) śrub mocujących koło. Do tego celu używamy klucza w kształcie litery L. Jeśli pomimo wysiłków śruba nie chce się ruszyć, możemy użyć specjalnej rurki w celu wydłużenia ramienia klucza. Może się to okazać pomocne, gdyż im dłuższe ramię, tym mniej potrzeba siły. W ostateczności można spróbować stanąć jedną nogą na ramieniu klucza i delikatnie podskakiwać nie tracąc przy tym równowagi.
Mocujemy lewarek
Zanim zamocujemy lewarek i podniesiemy samochód należy wyciągnąć koło zapasowe. Miejsca, w których należy umieścić lewarek oznaczone są za pomocą specjalnych wgłębień (często też są to wzmocnienia w progach auta). Jeśli nie mamy pewności jakie to miejsca, można zajrzeć instrukcji pojazdu. Jeśli mamy pod ręką kawałek deski, warto położyć ją pod lewarek. Pozwoli to uniknąć zapadnięcia się lewarka w podłoże.
Niekiedy zdarza się, że do konkretnego auta będzie pasował tylko dany model podnośnika. Użycie więc pożyczonego może skończyć się wypadkiem.
Podnosimy auto
Na początek auto należy podnieść na wysokość kilku centymetrów, aby sprawdzić czy lewarek jest umieszczony stabilnie i nie chwieje się. Jeśli uznamy, że wszystko jest w porządku podnosimy samochód na taką wysokość, która umożliwi nam wymianę koła.
Odkręcamy śruby
Przyszedł czas na odkręcanie śrub mocujących. Koniecznie należy zapamiętać ich położenie, aby później trafiły dokładnie w to samo miejsce. Konsekwencją niedopasowanego gwintu może być samoistne odkręcenie się koła. Kiedy już uporamy się ze śrubami, delikatnie ściągamy koło i odkładamy na bok.
Zakładamy nowe koło
Koło zapasowe należy założyć w taki sposób, aby otwory na śruby pokrywały się ze sobą. Śruby mocujące dokręcamy na tyle, by koło trzymało się tarczy. Uwaga! Śruby dokręcamy po przekątnej. W pierwszej kolejności będzie to śruba na godzinie 12, następnie na godzinie 6. Kolejne analogicznie czyli 9-3, 11-5.
Opuszczamy auto na ziemię, dokręcamy śruby
Po opuszczeniu auta na ziemię należy mocno dokręcić śruby za pomocą klucza. Wyciągamy lewarek oraz jeśli użyliśmy do blokady kół cegły, kamienie czy gałęzie. Ostatnią czynnością powinno być sprawdzenie ciśnienia w kole.
