(52) 342 15 65
lub 52 320 40 30

Jaka jest przewaga opony symetrycznej nad innymi?

Wybierając opony do swojego pojazdu, należy zwrócić uwagę na bardzo ważny aspekt, mianowicie na rodzaj bieżnika. Większość kierowców z pewnością słyszała o bieżnikach symetrycznych, asymetrycznych czy kierunkowych, ale te różnice nie zawsze są jasne. Poniższy artykuł odpowiada na kilka ważnych pytań z tej dziedziny.

Zanim przyjdzie czas na konkluzję, czy opony symetryczne rzeczywiście są takie dobre, dobrym pomysłem będzie przypomnieć sobie podstawowe informacje na temat innych typów opon, jak również dowiedzieć się, jaki cel przyświeca ich stosowaniu. Opony kierunkowe posiadają kształt bieżnika zbliżony do litery „V”. Zazwyczaj ów strzałkowaty wzór wskazuje kierunek toczenia się opony, czyli także kierunek jazdy. Jest on również potocznie nazywany „jodełką” ze względu na wygląd bieżnika, jednak bywa to bardzo mylące (tę samą nomenklaturę stosują rolnicy w odniesieniu do wyglądu tylnej opony w ciągniku). Taka konstrukcja zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne, szczególnie na mokrej nawierzchni. Opisany wyżej kształt bieżnika zapewnia znakomite odprowadzanie wody nawet przy wyższych prędkościach z zachowaniem dobrych właściwości zarówno przy gwałtownym przyspieszaniu, jak i hamowaniu. Z uwagi na opisane właściwości, opony tego typu chętnie montowane są w samochodach sportowych, o dużych mocach. W ofercie producentów występują zarówno w klasie budżet, średniej jak i wysokiej.

Inny, ostatnio bardzo popularny rodzaj bieżnika mają opony asymetryczne. Pojawiły się na rynku około 15 lat temu, a od 10 lat możemy zaobserwować ich imponujący rozwój. Obecnie są najprężniej rozwijającym się rodzajem ogumienia (w zależności od typu wzoru bieżnika), chętnie montowanym w samochodach klasy średniej i wysokiej. Istota polega na tym, że ich budowa jest inna po obu stronach. Część wewnętrzna, dzięki licznym nacięciom, odpowiada za dobre odprowadzanie wody, natomiast część zewnętrza za dobre prowadzenie po prostej i na zakrętach.  Taka budowa sprawia, że opona zużywa się wolniej, zapewniając równocześnie znakomitą przyczepność do jezdni. W dodatku są ekonomiczne i ciche. Przy montażu należy pamiętać o oznaczeniach producenta „inside” i „outside”, które informują, jak prawidłowo zamontować opony.

Wszystkie te cechy są zawarte we właściwościach opon symetrycznych. Taki rodzaj bieżnika występuje praktycznie wyłącznie w oponach letnich, gdyż nie sprawdziłyby się w warunkach zimowych. Ich bieżnik z obu stron jest taki sam, więc nie ma problemu z montażem (można zakładać dowolną oponę na wybraną stronę pojazdu). Ich dużą zaletą jest niski opór toczenia, co przy dobrej mieszance gumy pozwala poczuć komfort cichej i spokojnej jazdy. Na dodatek zwiększa to żywotność opony oraz pozwala obniżyć spalanie paliwa.  Długa żywotność sprawia, że taki rodzaj bieżnika montowany jest bardzo często w samochodach dostawczych, które potrafią szybko zniszczyć nawet wysokiej jakości opony asymetryczne i kierunkowe. W samochodach małolitrażowych, gdzie felga ma wielkość 13-15 cali, opony symetryczne sprawdzają się bardzo przyzwoicie.

Podsumowując, mimo bardziej zaawansowanych technologicznie opon asymetrycznych i kierunkowych, warto zainteresować się również oponami symetrycznymi, gdyż dla niektórych grup kierowców zakup tych ostatnich może okazać się dużo bardziej opłacalny niż pozostałych.