(52) 342 15 65
lub 52 320 40 30

Jak sprawdzić, czy opony są zużyte?

Wielu kierowców na stan swojego ogumienia zwraca uwagę wyłącznie przy wymianach sezonowych. Jednak warto pomyśleć o częstszej kontroli opon, gdyż w ten sposób można dowiedzieć się wiele o stanie technicznym zawieszenia. Zachęcamy do lektury artykułu, który przybliży niektóre kwestie związane z jakością opon.

    Jedną z głównych i najważniejszych informacji, jakie możemy wyczytać ze stanu zużycia opony, jest to, czy w oponie jest odpowiednie ciśnienie. Przy zdejmowaniu opon, warto oznaczyć, która pracowała na lewej części przedniej osi, która na prawej, następnie które po jakiej stronie tylnej osi. Oceniając zużycie opony można, oprócz ciśnienia, zweryfikować styl jazdy kierowcy oraz geometrię pojazdu.

Jeżeli bieżnik opony jest nadmiernie zużyty na środku opony, możemy być pewni, że jeździmy na zbyt wysokim ciśnieniu w oponach. Natomiast, gdy ponadprzeciętnie zużyte są zewnętrzne części opony, możemy wnioskować, że w ciśnienie w oponach jest za niskie. Aby opona zużywała się równomiernie, powinniśmy co jakiś czas kontrolować poziom ciśnienia. Obecnie nie jest to kłopotliwe, gdyż praktycznie na każdej stacji benzynowej można znaleźć bezpłatne stanowiska do kontroli ciśnienia w oponach. Informację o prawidłowym ciśnieniu w ogumieniu naszego samochodu odnajdziemy przy wlewie paliwa lub na słupku bocznym drzwi.

Natomiast, gdy zauważymy, że bieżnik zużywa się równomiernie, a na bieżniku pojawiają się poprzeczne linie, to znak, że opona jest zużyta i trzeba ją wymienić na nową. W przypadku opon zimowych, granicą użyteczności jest bieżnik 4 mm. Poniżej tej granicy należy jak najszybciej wymienić oponę, gdyż traci ona swoje właściwości i jazda na nich w warunkach zimowych może być niebezpieczna.

Zużycie jednostronne opony może również świadczyć o wyżej wspomnianych problemach z geometrią pojazdu. Z kolei gdy zaobserwujemy nadmierne zużycie wewnętrznej części bieżnika na obu oponach na osi, świadczy to o złej zbieżności. W tym przypadku mamy do czynienia ze zbyt dużą rozbieżnością. Gdyby zużyte były równomiernie zewnętrzne części opony na jednej osi, zbieżność byłaby zbyt duża. Warto również potraktować poważnie sytuację, gdy zużyta jest tylko jedna opona. Jest to prawdopodobnie spowodowane złym kątem pochylenia koła.

Innym symptomem zużycia opony jest tak zwane „ząbkowanie”. Jest ono spowodowane złym stanem, a nawet zużyciem amortyzatorów.  Ząbkowanie możemy zaobserwować, gdy przesuwając dłoń po bieżniku w jedną stronę czujemy gładką powierzchnię, natomiast w drugą czujemy wystające kanty bieżnika.  Dodatkowo jeżdżąc na oponach poząbkowanych przeszkadzać może duży wzrost hałasu, szczególnie przy niskich prędkościach.

Czasami zdarza się, że na oponie można zauważyć wyraźnie zerwany kawałek bieżnika. Szczególnie może to wystąpić w samochodach bez ABS-u. Niestety taka opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji.