DOT, czyli data produkcji opony

Właściwości użytkowe opon zmieniają się w czasie ich eksploatacji a warunki użytkowania opon są tak bardzo zróżnicowane, że niemożliwe jest precyzyjne określenie czasu użytkowania konkretnej opony. Wpływ na starzenie się opon mają procesy chemiczne i fizyczne takie jak: promieniowanie UV, wilgotność powietrza, oraz ciepło i zimno. Opony składają się z mieszanek gumowych, które posiadają substancje antystarzeniowe, czyli zapobiegające wyżej wymienionym czynnikom.
Zarówno producenci jak i serwisy w swoich magazynach przechowują opony według ściśle określonych metod i warunków przechowywania. Producenci gwarantują, że opony dostarczane dystrybutorom są pełnowartościowe, aby zapewnić pełen potencjał osiągów po wprowadzaniu ich do eksploatacji.
Badania przeprowadzone przez organizacje testujące ogumienie np. ADAC, wykazały brak zmian w wytrzymałości opon nowych i magazynowanych przez trzy lata oraz nie stwierdziły istotnych zmian w osiągach na śniegu i mokrej nawierzchni. Zmiany fizyko-chemiczne w elementach opony występują głównie podczas eksploatacji opon i są powodowane wewnętrznym nagrzewaniem się opon oraz naprężeniami związanymi z ciśnieniem, obciążeniem, odkształcaniem i uderzeniami, które nie występują w warunkach magazynowania opon.
Według Polskiej Normy PN-C94300-7 granica czasowa, do której przechowywane opony powinny być traktowane jako nowe to trzy lata od daty produkcji. Dotyczy to założenia, że opony są prawidłowo magazynowane i przewożone. Za stwierdzenie, czy opona nadaje się do użytku nie odpowiada zatem wiek opony, tylko jej stan techniczny. Oczywiście im starsza opona, tym określenie jej stanu technicznego powinno być przeprowadzone dokładniej.
Zalecane jest kontrolowanie stanu opon co roku przez specjalistę, ze względu na różne warunki ich użytkowania, takie jak uszkodzenia, uderzenia, a także obciążenie, prędkość i stan dróg. Podczas oceny stanu technicznego opon, należy również pamiętać o oponie zapasowej. Po wielu latach nieprawidłowego składowania opony nie powinniśmy jej montować bez znajomości aktualnego stanu technicznego. Nie ma reguły dotyczącej określenia terminu przydatności opony. Opony nie mają terminu ważności, tylko datę produkcji.
Aktualizacja (28.12.2016).
Jeszcze kilka ważnych aspektów związanych z datą produkcji opon. Po pierwsze ma ona znaczenie w przypadku producentów uzależniających okres gwarancji od roku ich wyprodukowania. Dodam tylko, że sprawa dotyczy większości dostępnego na rynku ogumienia. Dożywotnią możliwośc reklamowania daje w chwili obecnej między innymi grupa Michelin. Po drugie DOT to cztery cyfry, zazwyczaj zlokalizowane z jednej strony opony (na szczęście tej widocznej po zamontowaniu koła) w owalnym zagłębieniu. Pierwsze dwa znaki oznaczają tydzień produkcji opony, dwie kolejne zaś jej rok. Przed rokiem 2000, oznaczenie składało się z 3 cyfr, gdzie tydzień również reprezentowały dwie cyfry, rok natomiast oznaczany był tylko jedną. Po więcej ciekawostek odsyłamy na blog motoryzacyjny w pełni opisujący zagadnienie daty i miejsca produkcji opon. Przeczytaj więcej na http://wulkanista.pl/jak-odczytac-rok-produkcji-opony/
