(52) 342 15 65
lub 52 320 40 30

Czym są opony niskoprofilowe? Czy warto je kupować?

Czym są opony niskoprofilowe? W jakich pojazdach się je stosuje? Jakie są zalety i wady opon niskoprofilowych? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Chciałbyś wiedzieć więcej? Przeczytaj nasz artykuł.

Aby dobrać odpowiednią oponę należy określić parametry, które każdy rozmiar opony ma inny. Parametry np. 205/55r16 wyszczególniają odpowiednio szerokość opony (205 mm), stosunek szerokości opony do jej wysokości (55% szerokości opony) oraz wysokość felgi (16 cali). Wartości te są ze sobą ściśle powiązane – jeśli zmienia się szerokość, zmianie ulega profil i wysokość felgi.  Opony niskoprofilowe to takie, które posiadają stosunkowo niski profil w stosunku do jej szerokości. Stosuje się je w samochodach klasy średniej i wyższej, a także w autach wysokich osiągów.

Kiedy przemysł oponiarski dopiero się rozwijał, za opony niskoprofilowe uważało się te o wartości  profilu poniżej 80%. Obecnie coraz rzadziej używa się takiego określenia nawet dla samochodów z profilem 55. W najpopularniejszym obecnie rozmiarze 205/55r16 zazwyczaj występują opony bez rantu chroniącego felgę, dlatego przestaje się określać je niskoprofilowymi.  Mówiąc ogólnie, opony niskoprofilowe to opony o profilu niższym niż 55-50 a także posiadające rant ochronny felgi.  Dotychczas najniższymi oponami niskoprofilowymi były w rozmiarze 375/20r21, jednak niedawno na targach SEMA pojawiły się opony o profilu 15.

 

Teoretycznie zakłada się, że opony niskoprofilowe powinny być równie wytrzymałe i odporne na uszkodzenia, jak opony o standardowych profilach. Jednak okazuje się, że te pierwsze częściej ulegają uszkodzeniom z powodu zbyt niskiego ciśnienia w oponach oraz za dużego obciążenia pojazdu. Dodatkowo opony niskoprofilowe dużo szybciej mogą stracić swoje właściwości w skutek najeżdżania czy też ocierania się o krawężniki, a także jeżdżąc po nierównościach.  Wynika to jednak z tego, że klienci opon niskoprofilowych bardziej cenia sobie ich osiągi niż trwałość.

Warto pamiętać, że samochody z homologacją na opony niskoprofilowe mają zazwyczaj specjalnie przystosowane zawieszenie do tego rodzaju opon. Jeśli natomiast kierowca montuje tego typu opony w samochodzie przystosowanym do opon zwykłych, może to negatywnie wpłynąć na zawieszenie. 

Najważniejszym aspektem przy użytkowaniu opon niskoprofilowych jest konieczność pamiętania o zachowaniu odpowiedniego ciśnienia w oponach. Musi ono się zgadzać dokładnie z tym, jaki e jest zalecane przez producenta auta.  Zbyt wysokie znacząco pogarsza komfort jazdy, a zbyt niskie może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń opony.

Wymieniając zalety opon niskoprofilowych należy powiedzieć o atrakcyjności wizualnej, lepszych osiągach podczas hamowania, przyspieszania oraz pokonywania zakrętów.  Dodatkowo można wyczuć lepszą kontrolę nad samochodem i zmniejszone przechyły podczas pokonywania zakrętów.

Jeśli chodzi o wady, na pewno zwiększa się akustyka podczas jazdy. Warto pamiętać o zwiększeniu ryzyka uszkodzenia zawieszenia, a także zmniejszonym komforcie jazdy po nierównej powierzchni.