Czy opony typu Run-Flat to dobre rozwiązanie?

Opony typu Run-Flat pozwalają na kontynuowanie jazdy pomimo utraty ciśnienia w kole, np. na skutek przebicia ogumienia. To rzeczywiście prawda. Mimo iż jest dużo i coraz więcej rodzajów opon wykonanych w tej technologii, mimo iż bazują na różnych pomysłach, mimo iż mają różne zastosowanie (od letnich opon osobowych do wojskowych opon ciężarowych) i w końcu mimo iż w różnym stopniu są obwarowane różnymi zakazami i nakazami, to naczelna zasada pozostaje niewzruszona. Ściana boczna oraz stopka opony na ogół są specjalnie wzmocnione. Jazda jest ograniczona limitem prędkości i odległości (nie ma tu sztywnej reguły; zależy to od marki. Jednakże ogólna zasada brzmi: nie więcej niż 80 kilometrów i nie szybciej niż 80 km/h), ale pozwala dotrzeć np. do warsztatu wulkanizacyjnego. Nie trzeba natychmiast zmieniać opony lub wzywać pomocy drogowej, co bez wątpienia jest wygodnym rozwiązaniem. Nie trzeba również posiadać koła zapasowego, jednak auto, w którym chcemy zastosować opony Run Flat, musi być do tego przystosowane. Podobnie nie na każdą felgę da się zamontować opony Run Flat.
Przede wszystkim samochód powinien być wyposażony w system monitorowania ciśnienia, który niezwłocznie powiadamia kierowcę o spadku ciśnienia w kołach.
Tego typu opony montuje się zazwyczaj jako oryginalne wyposażenie nowego samochodu, w takim przypadku mamy pewność, że nasze auto jest dostosowane do tych opon. Naturalnie nowe technologie i odejście od standardu w zakresie wykonania pociąga za sobą wzrost ich ceny. Dlatego też nie jest to rozwiązanie dla małych aut i niskiej jakości opon.
Zalecane jest, aby felga miała specjalnie do tego celu podwyższony garb, czyli miejsce osadzenia opony na feldze, gdyż zastosowanie standardowej obręczy nie gwarantuje bezpieczeństwa w przypadku przebicia opony.
Producenci, wśród nich czołowi dystrybutorzy opon w Polsce, Michelin, Continental i Pirelli, nie zalecają naprawy opon typu Run-Flat ze względu na bezpieczeństwo kierowcy. Bridgestone dopuszcza dwukrotną naprawę, lecz według ściśle określonych warunków, które nie każdy serwis spełnia. Również nie każdy serwis ma uprawnienia do montażu takiego rodzaju ogumienia; warto więc pamiętać, by nie ryzykować montażu tych opon w serwisach ‘garażowych’.
Istnieją tez liczne obostrzenia, przykładowo takie, iż Michelin odradza stosowanie opon typu Run-Flat w pojazdach, które nie były w nie oryginalnie wyposażone.
Michelin posiada następujące rodzaje opon typu Run-Flat:
ZP (Zero Pressure) – pozwala na przejechanie po przebiciu opony 80km z prędkością do 80km/h, PAX System – pozwala na przejechanie po przebiciu opony 200km z prędkością do 80km/h. Jest to jednak zupełnie inna technologia opon, choć także mieszcząca się w segmencie Run Flat.
W przypadku oznaczenia ZPSR – opony do Mercedesa – jest możliwe przejechanie dystansu 30 km z prędkością 80 km/h.
Swoje oznaczenie mają i inni producenci: Pirelli – Run Flat, Goodyear – ROF, Dunlop – ROF (a do niedawna DSST), Continental – SST oraz EXT, Bridgestone – RFT. Inni producenci opon na ogół używają pełnego zwrotu Run Flat.
Grupa opon, o której tu mowa, na pewno jest wartą uwagi nowinką techniczną. Jak wszystko, i ona ciągnie drobne niedogodności za sobą, ale z całą pewnością wytycza ona właściwy kierunek technologiom ogumienia.
Więcej informacji o oponach runflat znajdziecie Państwo na naszym blogu Podrogach.pl.
